مشی امام و رهبری عقلانیت انقلابی بوده است
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۴۶۴۱۳
حجتالاسلام ذوعلم با اشاره به ویژگیهای عقلانیت انقلابی گفت: مشی حضرت امام(ره) و رهبری در اداره امور کشور عقلانیت انقلابی بوده است. به گزارش جهان نيوز، حجتالاسلام علی ذوعلم معاون آموزش و پژوهش دانشکده انقلاب اسلامی در نشست علمی عقلانیت انقلابی که عصر امروز (سهشنبه 10 مرداد) به همت موسسه آموزشی و پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: عقلانیت انقلابی عقبه و امتداد فکری در اسلام ناب محمدی دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: عقلانیت انقلابی به شکل یک چارچوب فکری و اندیشهای و برگرفته از تجربه تاریخی با کمک گرفتن از سیره ائمه ما را یاری میکند تا تعابیر اجتماعی روز را بهتر درک کنیم. سه نوع چارچوب که عقلانیت انقلابی در برابر آنهاست و با آنها تضاد دارد عبارتند از عقلانیت لیبرالیستی که ما نباید از آن تبعیت کنیم، چرا که به کارگیری این عقلانیت برای ما ثمرهای جز انزوا نخواهد داشت، مانند شرایطی که قبل از انقلاب در آن قرار داشتیم.
حجتالاسلام ذوعلم ادامه داد: دومین معنای سلبی محافظه کاری سیاسی اجتماعی است که خروجی آن توقف، بازگشت به عقب، ایستایی و تحجر است که مانع پیشرفت حرکت ما میشود و تجربه خیلی از کشورها این واقعیت را به خوبی نشان داده است. سومین چارچوبی که در مقابل عقلانیت انقلابی است، شورشگری و به بیان بهتر تخریب یا هنجارشکنی است که این چارچوب در تضاد فاحش با عقلانیت انقلابی قرار دارد.
معاون آموزش و پژوهش دانشکده انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه مشی حضرت امام خمینی(ره) و همچنین سیره رهبر معظم انقلاب در اداره امور کشور بر مبنای عقلانیت انقلابی بوده است، تصریح کرد: مشی امام(ره) و رهبری بر پایه اصول عقلانیت انقلابی بوده که مهمترین آنها عبارتند از اصالت پایداری که به معنی مقاومت برای رسیدن به آرمانهاست که بر پایه آیات قرآن نهادینه شده و بیان میدارد که ایمان واقعی تنها با مقاومت به دست میآید و مبانی اسلام نیز ما را به جهاد و مقاومت سوق داده که نمونه بارز آن حماسه کربلاست.
وی افزود: دومین ویژگی آرمانگرایی همراه با آیندهنگری است که در آن ما علاوه بر اینکه مشکلات و خلعها را میبینیم، برای رسیدن به آرمانها چارهاندیشی میکنیم. هر چند واقعیتها نامناسب و در بر دارنده هزینههای سنگینی برای ما باشد.
حجتالاسلام ذوعلم با بیان اینکه سومین شاخص تکلیفگرایی به همراه برداشت درست توام با رسیدن به نتایج مطلوب است، خاطرنشان کرد: البته اگر ما تنها تمرکزمان به رسیدن به نتایج معطوف باشد، در واقع نتوانستهایم عقلانیت انقلابی را به درستی پیاده کنیم. چهارمین شاخص تبدیل محدودیتها به فرصتهاست و پنجمین آن نقادی و نقد پذیری است. بدین معنا که ما در نگاه انقلابی در وضع موجود متوقف نمیشویم و در مسیر پیشرفت و تکامل با قدرت حرکت میکنیم.
معاون آموزش و پژوهش دانشکده انقلاب اسلامی گفت: ویژگی آخر مشی عقلانیت انقلابی بهرهبرداری حداکثری از امکانات و ظرفیتهای داخلی و خارجی در دسترس است، بعضیها اینگونه وانمود میکنند که عقلانیت انقلابی بدین معناست که دور خودمان دیوار بکشیم، در صورتی که معنای واقعی عقلانیت انقلاب این است که بتوانیم در راستای اعتلای مسیر توحیدی از ویژگیهای بارز این عقلانیت استفاده کنیم.
وی با اشاره به نمونههای عملی استفاده از عقلانیت انقلابی در عرصههای اقتصادی، سیاسی و رسانه در طول تاریخ انقلاب اسلامی، اظهار داشت: یک نمونه از موارد استفاده از عقلانیت انقلابی بهرهگیری از آن در بحث دیپلماسی است. دیپلماسی به معنای تعامل و رفت و آمد و گفتوگو با کشورهاست، ولی یک موقع دیپلماسی در ذیل تفکر لیبرالیستی تعریف میشود که این دیپلماسی قطعا به ما ضربه میزند، اما اگر دیپلماسی تحت چارچوب عقلانیت انقلابی حرکت کند مانند مسیر طی شده در طول تاریخ انقلاب اسلامی علیرغم فشارهای فراوان دشمنان توانستهایم در مسیر اهداف عالی انقلاب حرکت کنیم.
حجتالاسلام ذوعلم ادامه داد: نمونه دیگری از استفاده از عقلانیت انقلابی در عرصه دیپلماسی مطرح کردن مفهوم نرمش قهرمانان از سوی رهبر معظم انقلاب است. همچنین در راهبردهای فرهنگی بحث آتش به اختیار از سوی رهبری مطرح میشود که این موضوع به هیچ عنوان همسو با ناهنجاری در جامعه نیست، چرا که عقلانیت انقلابی در نقطه مقابل این مفهوم تعریف شده است.
معاون آموزش و پژوهش دانشکده انقلاب اسلامی در انتهای سخنانش گفت: ما نیاز به تبیین عقلانیت انقلاب در برابر تحلیلها و کنشهای رایج دیگر داریم تا نشان دهیم موفقیتهای ما در طول تاریخ انقلاب از زمانهایی بوده که در چارچوب عقلانیت انقلابی حرکت کردهایم.
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۶۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
میدانداری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیریهای انقلابی ملت رشد کند؛ این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت بهصورت همزمان باشد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، آیتالله سید احمد علمالهدی ظهر امروز_جمعه هفتم اردیبهشت_ در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاوردهای گسترده عملیات وعده صادق اظهار کرد: این روزها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات وعده صادق است و عمدتاً این موردتوجه است که چقدر از این موشکها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده، اما آنچه مهمتر از همه بود، اراده قوی، قدرتمند و مقتدرانه نیروهای مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی را که حکام آنها، افراد دست نشانده، سرسپرده و بی لیاقت وابسته به جهان استکبار بودند، شاد کرد.
وی افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که ۴۵ سال است در معرض تهاجمات و تحریمهای پیوسته دشمن هستند، اما نه تنها عقب ننشستهاند بلکه امروز در این منطقه پربلا میدانداری میکنند.
ضرورت صیانت از فرهنگ انقلابی در جامعهنماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سرمنشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است؛ شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس میکنید، اما پیش از اینها، در دفاع مقدس بود که جهان پایداری ایرانیان را درک کرد و ثابت شد در فتحالمبین و خیبر عقب نشینی نمیکنند.
وی ادامه داد: یک عده افراد کوتاه فکر و اندکاندیش بودند که از همان روزهای اول به امام (ره) میگفتند شما با چه قدرتی میخواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست، اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیدهایم و شنیدهاید، یکبار دیگر در خیابانهای مشهد و تهران و تبریز و قم و اصفهان تکرار شود؛ اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد، امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشهای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا میکند.
نیازمند تجدید حیات فرهنگی هستیمعضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروزه این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابیگری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود؛ وقتی بینشهای انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشمها متوجه زرق و برق جریانهای مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت
وی تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیریهای انقلابی ملت رشد کند؛ این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.
آیتالله علم الهدی با بیان اینکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند، تصریح کرد: از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینههای اجرای فرهنگ را بپردازد، چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمیشود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامه ریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ باشد.
وی بیان کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمیشود! برادران و خواهران، جهت گیری انقلاب در جامعه ما با میدان داری مردم محقق میشود.
مراقب تکرار و تحریف کلام رهبری باشیمامام جمعه مشهد با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل اظهار کرد: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان هستیک؛ به طور مثال، اوامر قطعی و صادرشده از ناحیه ولایت در مسائل فرهنگی به جای اینکه عمل شود، مورد تکرار مستمر قرار میگیرد و مسئولین به صورت پیوسته همان چیزی را میگویند که رهبری فرمودهاند. این چه بساطی است؟ رهبری میفرماید که عمل شود، نه اینکه شما تکرار کنید.
وی افزود: از یک جنبه دیگر، همین بحث جذب حداکثری که یکی از راهبردهای مقام معظم رهبری و به این معناست که همه جریانات دولتی و تشکلهای مردمی همت کنند تا افراد از جریانهای لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند، این مبنای کلام و عمل است، اما گاهی اوقات حرکتهای ضدارزش و ناهنجاری در فلان برنامه تلویزیونی یا فلان نهاد حکومتی اجرا میشود که وقتی پیگیر میشویم، جواب میدهند به خاطر جذب حداکثری است. کدام جذب؟ میخواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند، از خود برنجانید؟
وی با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید، اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. برادران و خواهران، عزیزان من، مبنای عمل این است. کسانی که در بعضی حرکتها و جریانهای مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه بدهند. این همان تحولی است که هم بر پایه دستگاههای حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، میتواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصههای مختلف شود.
کد خبر 748088