Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامعلی طاهری، هنرمند نقاشی که در دوره‌های مختلف، فعالیت‌های مدیریتی و فرهنگی زیادی در کارنامه خود دارد ولی بیشتر با پرتره‌هایی که با تکنیک ویژه نقاشی می‌کند، شناخته شده است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، طاهری‌ فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد نقاشی‌ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و از سال‌های ابتدای تاسیس موزه شهدا در سال 1359 با خلق آثار هنری برای این موزه و تاسیس آموزشگاه و دانشگاه شاهد، به تربیت و آموزش هنری فرزندان شهدا اقدام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طاهری همراه تنی چند از نقاشان دیگر جزء پایه‌گذاران نقاشی انقلاب هستند؛ راهی که تا امروز با کمی فراز و نشیب ادامه دارد. از جمله مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در کارنامه کاری این هنرمند به چشم می‌خورد عبارتند از: کسب مدرک درجه یک هنری معادل دکتری هنر، دبیرکل اولین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر(1387)، تدریس در دانشگاه (دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشکده هنر دانشگاه الزهرا و دانشگاه شاهد) ریاست هنرهای معاصر تهران (‌1365- 1364)، معاون هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران (1372- 1369)، مشاور هنری مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجرای 290 برنامه آموزش نقاشی برای سیمای جمهوری اسلامی، برپایی هشت نمایشگاه انفرادی و شرکت در بیش از 90 نمایشگاه گروهی در سطح ملی و بین‌المللی، عضویت هیات‌موسس و هیات‌مدیره انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، عضویت هیات امنا و هیات مدیره موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، مدیر کارگروه نقاشی حوزه هنری، عضویت کمیسیون هنرهای تجسمی معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و ... .

طاهری موفق به دریافت جوایز و رتبه‌های برگزیده متعددی از جمله تندیس ملی ایثار و لوح ارج‌نامه ریاست‌جمهوری 1387، چاپ تمبر چهره وی به‌عنوان تصویر ماندگار، نشان عالی تجسمی فجر 1389، لوح تقدیر و مدال طلای هنرمند برگزیده دفاع مقدس از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگ و تبلیغات جنگ، تندیس طوبی طلایی 1388، لوح تقدیر از دومین دوسالانه نقاشی ایران 1372 و برنده تندیس و لوح تقدیر از سومین دوسالانه نقاشی ایران شده است. نقاشی‌های طاهری، هر یک نماینده طیف وسیعی از جامعه هستند اما خودش معتقد است این طرح‌ها در دنیایی که برایشان ساخته شده ناخواسته قرار گرفته‌اند و حرکت می‌کنند. با محمد‌علی طاهری، هنرمند و نقاش به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

به‌عنوان یکی از اولین اشخاصی که از ابتدای انقلاب در راه تولید آثاری با محوریت هنر انقلاب تلاش کرده‌اید، این روزها وضعیت این هنر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

طبیعتا بعد از هر انقلابی به فراخور تغییراتی که در صورت‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... رخ می‌دهد، مقوله هنر هم دستخوش تغییر می‌شود. در مورد انقلاب ما هم این اتفاق صورت گرفت و بعد از انقلاب 57 عده‌ای با طیف‌های فکری مختلف هم سو با جریان انقلاب حرکت کردند و فعالیت‌های موثری را انجام دادند. در عرصه هنر انقلاب اسلامی نیز در مباحث تئوری و مبانی عملی هنر آثاری با محوریت و رویکرد انقلابی تولید شدند. اینکه چرا در سال‌های اولیه انقلاب با حجم انبوهی از آثار روبه‌رو بودیم را باید در‌ انگیزه‌های انقلابی و شوری که حاصل یک تغییر بود، جست‌وجو کرد. در آن سال‌ها، هنرمندان، فارغ از هرگونه بحث مادی و برای پاسخ به ندای درونی و به‌عنوان یک ضرورت و نیاز کار می‌کردند. هر سال که از روزهای اول انقلاب دور می‌شدیم، سبک کاری هنرمندان در پرداخت به هنر انقلاب به دلایل گوناگون عوض می‌شد و هر یک دست به تجربه‌های تازه‌ای در سبک و سیاق‌های متفاوت می‌زنند. آغاز این هنر با تعداد محدودی از هنرمندان و فارغ از بوروکراسی‌های اداری شکل گرفت، اما امروزه نهادها و متولی‌های بسیاری دارد ولی فاقد کیفیت لازم است.

بعد از گذشت حدود 40 سال از روزهای انقلاب آیا آثار شما، هنوز هم رنگ و بوی انقلابی دارد؟

من هم از ابتدا سعی داشتم نقاشی‌هایی را با مضامین و مفاهیم اجتماعی و سیاسی ارائه کنم. فارغ از هرگونه وابستگی به سبک و شیوه‌ای خاص به‌طور آزاد و در فضای هنری اکسپرسیونیسم و رئالیسم اجتماعی، آثاری منحصر به خودم را ارائه کردم. البته به نظرم کار کردن در زمینه هنر انقلاب پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و هنرمندی که در این زمینه کار می‌کند باید به یک دانش و ادراک درونی رسیده باشد.

کارهای مذهبی‌ای را که توسط هنرمندان بسیاری تولید می‌شود باید نمونه‌ای از کارهای انقلابی و هنرمندانش را باید هنرمند انقلابی نامید؟

عشق به اسلام و اهل بیت (ع) و اندیشه دینی که سرآغاز انقلاب ما هم مدیون و نشأت گرفته از آن است را باید از ویژگی‌های آثار انقلابی و مذهبی دانست و اگر کلی‌تر نگاه کنیم، در نهان هر بچه مسلمانی تاثیرپذیری از فرهنگ عاشورا و امام حسین (ع) از کودکی مستتر است. انقلاب درواقع ریشه در گذشته‌های بسیار دور دارد. به نظرم هنر انقلابی در راستای هنر دینی ما قرار دارد و جدا دانستن این دو از هم اشتباه است.

گاهی تا آنجا پیش می‌رویم که از هنر استفاده ابزاری صورت می‌گیرد و باعث فراموشی اصل کار هنری می‌شود و دستمایه شدن برای اهداف عده‌ای خاص مد نظر قرار می‌گیرد، در این زمینه چه بحثی دارید؟

هنر تنها برای پر کردن خلأهای روزمره و استفاه تبلیغی در مکان‌های عمومی و نمایشگاه‌ها نیست، بلکه هنر محصول فکر و اندیشه هنرمند برای خلق یک اثر هنری ماندگار است. وقتی هنرمند برای خلق یک اثرهنری صرف کرده در واقع ماحصل ادراکات و برداشت او از جامعه و برای تاثیرگذاری بیشتر و طولانی مدت بر مخاطب است. خروجی یک اثر آن چیزی نیست که به صورت لحظه‌ای از مقابل چشمان ما می‌گذرد؛ بلکه ماحصل یک اثر را باید با چشم دل فهمید و این موضوع جز با شناخت واقعی میسر نمی‌شود.

نگاه به دو دهه پیش نشان می‌دهد که هنرمندان کارهای بیشتر و تاثیرگذارتری را با وجود کم بودن تعداد نهادهای متولی هنر انقلاب تولید کرده‌اند، دلیل این موضوع را چه می‌دانید؟

بله، البته بعد از گذشت این همه سال هنوز یک مدرسه یا دانشگاه یا دروسی که مخصوص هنر انقلاب باشد نداریم. به‌عنوان یک شخصیت هنری که سال‌ها در فضای دانشگاه مشغول به تدریس هستم، در کارهای هنری بچه‌ها و دانشجویان، ضعف توجه به اندیشه‌های انقلابی را می‌بینم که این ناشی از کم‌توجهی مسئولان نسبت به تعریف سرفصل‌هایی با موضوعات هنر انقلاب است. حتی کمبود کارهای مطالعاتی درخصوص هم‌راستا بودن هنر انقلابی و اجتماعی گاهی باعث تعارضاتی شده است که دلیل آن را باید در موفق نبودن کارهای پژوهشی جست‌وجو کرد.

سهم و وضعیت هنرمندانی که در عرصه هنر انقلاب فعالیت داشتند در تربیت نسل جوان و توسعه هنر ارزشی و انقلابی کجا قرار دارد؟

به نوبه خودم در این سال‌ها تلاش بسیار زیادی کردم و از اوایل انقلاب غیر از تولید و خلق اثر هنری؛ در موزه شهدا و اجرای نقاشی‌های دیواری فعالیت‌هایی را داشته‌ام. در سال‌های بعد با تاسیس مرکز هنری شاهد در سال 67 آموزش هنری را با گروه‌های هنری شاهد ادامه دادم که خوشبختانه هنرمندان خوب و پر‌توانی آموزش یافتند و هم‌اکنون نیز فعال هستند. با تاسیس دانشکده هنر شاهد هم سعی کرده‌ام سهمی در تربیت نسل جوان داشته باشم. حتی در کنار فضای آکادمیک، در کلاس‌های فردی و در آتلیه شخصی یا با حضور در کارگاه‌های آموزشی شهرستان‌های مختلف، سعی داشته‌ام اندوخته‌های خودم را با نسل جدیدتر به اشتراک بگذارم. مشارکت و همکاری در گردآوری آثار فاخر هنری در موزه شهدا و شکل‌گیری این موزه که گنجینه‌ای از آثار هنرمندان تراز اول کشور است نیز از دیگر کارهایی است که انجام داده‌ام.

در صحبت با هنرمندان حوزه هنری، دهه‌های پیش را اوج فعالیت این نهاد می‌دانستند و چراغ هنری این نهاد را در این سال‌ها کم فروغ‌تر می‌دانند، با این نظر موافقید یا مخالف؟

البته ورود من به حوزه مربوط به دهه 70 و سال‌ها پس از تاسیس آن بر‌می‌گردد. در آن سال‌ها حوزه در میان مردم و هنرمندان بسیار پر‌آوازه بود و به‌عنوان مکانی هنری که می‌توانست هنرمندان را در همه رشته‌ها برای انجام فعالیت‌های هنری و برگزاری نشست‌ها و دورهمی‌ها جمع کند، شناخته می‌شد. به واقع در آن سال‌ها حضور شاعران، نقاشان، سینماگران، اهالی تئاتر و... در یک مجموعه‌ای تحت عنوان حوزه هنری امری ارزشمند بود و هنرمندان با حضور در این فضا آنجا را خانه دوم خود می‌دانستند. اما حوزه هنری در سال‌های بعد، بیشتر از اینکه به کانون هنری شبیه باشد به یک اداره شباهت دارد و گردهمایی هنرمندان در مقایسه با گذشته بسیار کمتر شده است و تولید آثار هنری در این مجموعه نیز آن شتاب گذشته را ندارد.

با توجه به حضور بین‌المللی آثار شما در نمایشگاه‌های خارجی، میزان توجه مردم کشورهای دیگر به هنر ایرانی چگونه است؟

در خارج از کشور بیشتر هنر ملی و سنتی ما که شامل نگارگری، مینیاتور، تذهیب، معرق و... است و در مجموعه صنایع‌دستی قرار می‌گیرند، مورد توجه مردم و هنرمندان قرار دارد و اساسا هنر قدیم ما را بهتر و بیشتر می‌شناسند. اما محور دیگر هنر ما، هنر معاصر و مدرن ایران است که البته در سال‌های اخیر با نمایشگاه‌هایی که ایرانیان مقیم خارج از کشور بر‌پا می‌کنند و نیز اکسپوهایی که برخی از آثار خوب معاصر ایران را معرفی می‌کند، این بخش از هنر معاصر مورد توجه نسبی قرار گرفته است ولی این امر تنها منحصر به هنر غیر فیگوراتیو یا بعضا آبستره است، متاسفانه برای معرفی و شناساندن هنر فیگوراتیو اکسپرسیو و هنر رئالیسم اجتماعی یا سوررئالیسم خاص انقلابی ایران هیچگونه اقدامی انجام نگرفته است.

حمایت مسئولان دولتی را از هنرمندان چطور می‌بینید و چقدر حضور مسئولان را در نمایشگاه‌های هنرمندان شاهد هستیم؟

باید بگویم مسئولان خیلی با هنر ارتباطی ندارند و شناخت آنها در مورد هنر بسیار اندک است. در سبد زندگی بسیاری از مسئولان خرید آثار هنری اصلا هیچ جایگاهی ندارد و اگر هم تابلویی را بر دیوار خانه آنها ببینیم، اهدایی است. این در حالی است که در سال 88 نمایشگاهی انفرادی در خانه هنرمندان داشتم که از کارهای تولید شده در سال‌های 65 و 66 ارائه شده بود و در میان آنها کاری رئالیسم اجتماعی داشتم که در بازدید سفیر آلمان مورد توجه وی قرار گرفت ولی این اثر به موزه شهدا تعلق داشت و از فروش آن خودداری کرده‌ام. این در حالی است که در سال‌های فعالیتم، حضور مسئولان کشور را برای بازدید از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها کمتر دیده‌ام چه رسد برای خرید شخصی.

در مورد پرتره‌هایی که از اقشار مختلف کشیدید، توضیح می‌دهید و آیا جزء هنرمندانی هستید که در یک سبک کاری خاصی فعالیت می‌کنید؟

البته خیلی از دوستان، همکاران و مردم، مرا با پرتره‌هایی که از اقشار مختلف جامعه و با تکنیک و شیوه خاص خودم نقاشی کرده‌ام، می‌شناسند، در حالی‌ که این مجموعه کارها تنها بخشی از ساخته‌های من است. در زمینه نقاشی‌های مجموعه پرتره‌ها سعی کرد‌ه‌ام از شخصیت‌های معاصر و تاثیر‌گذار کشورم داشته باشم. فرماندهان جنگ، شاعران، هنرمندان و بسیاری از افراد فرهنگی دیگر.

به غیر از مجموعه نقاشی‌های پرتره، در حال انجام چه کارهای دیگری هستید و نقش زمان، در به اتمام رسیدن یک کار چقدر برای شما تاثیر دارد؟

در حال حاضر مجموعه‌هایی در مورد تناقضات بشری از نظر فرهنگی، رفتاری، برخوردهای اجتماعی و... کار می‌کنم و سعی دارم به مساله دوگانگی شخصیتی انسان‌ها (نقش بازی کردن انسان‌ها) بپردازم. مجموعه دیگر من در خصوص زنان کشورم و جایگاه و منزلت آنان است. جنسیتی که در کشور ما همیشه به‌عنوان شهروند درجه دوم در نظر گرفته شده‌اند، این موضوعات و معانی مرا به خود مشغول کرده است. زن‌ها در تاریخ جامعه ما همیشه نقش‌های بسیار حساسی را برعهده داشتند. نقش‌هایی چون مادر شهید، همسر شهید، پرستار، معلم و... تنها گوشه‌ای از نقش‌های زنان سرزمین من است که سعی دارم در این مجموعه و در بیانی مفهومی آنها را نقاشی کنم. در مورد زمان‌بندی برای اتمام یک تابلو هیچ وقت حساسیت به خرج نمی‌دهم و همیشه سعی دارم کار آن چیزی شود که می‌خواهم. به همین خاطر تا وقتی اثری از نظر تکنیک بصری و محتوایی حرفی برای گفتن نداشته باشد، دست از کشیدن تابلو بر نمی‌دارم.

منبع: فرهیختگان

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۸۰۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان

به گزارش خبرنگار مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود. در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم. هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، رویدادها و نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند.

«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند. بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

روایتی قرآنی از هنرمندان خوشنویس

اولین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه ۳۱ فروردین ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پیشکسوتان هنر خوشنویسی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. این نمایشگاه میزبان آثار هنرمندان خوشنویس برجسته ایرانی است که عمر خود را در راه هنر صرف کرده‌اند. «روایت باران» تنها بخشی از آثار این اساتید بزرگ را به نمایش گذاشته، چراکه اگر بنا بود آثار را به شکلی جامع‌تر گردآوری و به نمایش بگذارد، هزاران اثر گردآوری می‌شد و فضای وسیع‌تری برای نمایش آثار نیاز بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاح این نمایشگاه با بیان اینکه دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند، گفت: وظیفه ما حمایت‌گری، نظارت و تنظیم‌گری است. خوشنویسی مزیت مطلق ما در جهان اسلام و حوزه‌ای باسابقه در کشور محسوب می‌شود که در آن پیشتاز هستیم. این به دلیل وجود آیات و روایاتی است که زبان بین‌المللی ما مسلمانان بوده و همه جا قابل ارایه است. چند سال قبل که به ونیز رفته بودیم، آثار آقای بدرالسما با عنوان «قیامت در قرآن» بسیار مورد استقبال قرار گرفت. تاکید کردم امسال هم که دوستان به ونیز می‌روند، بخشی را به نمایش چنین آثار ویژه‌ای از ایران به ویژه کارهای دینی و قرآنی اختصاص دهیم.

اعلام جزییاتی از بیمه تامین اجتماعی اصحاب فرهنگ و هنر

مدیرعامل صندوق هنر با اعلام خبر معرفی ۶۱ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر به سازمان تامین اجتماعی از برنامه‌ریزی برای برخورداری هنرمندان فاقد بیمه در حوزه مزایای بیمه تامین اجتماعی خبر داد و گفت: صندوق اعتباری هنر طی این سال‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود نسبت به ارایه خدمات بیمه تأمین اجتماعی به واجدین شرایط در سراسر کشور اقدام کرده است. در حال حاضر بیش از ۶۱ هزار نفر از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت از سوی صندوق به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند که بیشترین تعداد بیمه‌شدگان به ترتیب به رشته‌های موسیقی، تجسمی، نمایشی و قرآن و عترت مربوط می‌شود. اطلاعات تکمیلی را اینجا بخوانید.

آلبوم مرقع «دولت قرآن» یدالله کابلی رونمایی شد/ پایان داوری خوشنویسی رضوی

همزمان با برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» از مجموعه «دولت قرآن» که شامل مرقعات دیده نشده از آثار خوشنویسی یدالله کابلی با موضوع آیات قرآن است، در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد. این مجموعه که تجربه‌ای از خط شکسته در ارایه شکل هنری قرآن مجید است، شامل ۱۵ اثر در ابعاد و اندازه یکسان می شود که در ماه رمضان ۱۳۷۶ تحریر شده و از منحصربه‌فردترین مجموعه‌هایی است که در حوزه آثار قرآنی نوشته شده است.

در بخشی از معرفی این مجموعه آمده است: «از آنجا که خوشنویسی احادیث و آیات قرآنی همواره به جهت اعراب‌گذاری فضایی خاص را در سطربندی و ترکیب طلب کرده خط شکسته به دلیل پیوستگی‌های مدام کمتر توانسته است در این امر حضوری شایان داشته باشد و از دیرباز در عظمت آینه‌داری کلام الهی حتی بزرگان بی‌بدیل این وادی نیز مفرّی نجسته و در این تنگنا سر از این آرزو بر نتافته‌اند و تنها اثر فاخری که در نهایت توفیق و زیبایی در آسمان هنر خط شکسته جلوه‌گری می‌نموده و می‌نماید اثر «فاتحه‌الکتاب» است که حدود دو قرن پیش به دست توانای نابغه یگانه «درویش عبدالمجید طالقانی» رقم تحریر یافته و بر جای مانده است.

همچنین، مهدی بابایی مجرد دبیر بیستمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی با اعلام پایان مرحله اول داوری بخش خوشنویسی جشنواره، گفت: مرحله اول داوری این جشنواره با حضور ۹ داور برجسته در شهر تهران به انجام رسیده است. این جشنواره، که هر ساله به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور ما شناخته می‌شود، امسال نیز شاهد حضور پرشور هنرمندان و استادان خوشنویسی از سراسر ایران بود.

در این دوره، دبیرخانه جشنواره شاهد دریافت ۳۵۰ اثر فاخر بود که هر یک به نوبه خود نمایانگر عمق فرهنگی و هنری این مرز و بوم است. از این تعداد، ۷۵ اثر در بخش نستعلیق، ۲۲ اثر در بخش نسخ، ۷ اثر در اقلام سته و ۲۰ اثر در بخش شکسته نستعلیق به مرحله بعدی راه یافته‌اند. این آثار که با دقت و ظرافت خاصی توسط داوران مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نشان‌دهنده تلاش و پشتکار هنرمندانی است که با عشق و علاقه به این هنر دست به قلم شده‌اند.

«سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد

نمایشگاهی متشکل از عکس‌های دوران نوجوانی، جوانی و فعالیت‌های شهید آوینی و همچنین پشت صحنه مستندسازی این شهید با عنوان «سفر آخر» عصر یکشنبه دوم اردیبشهت ماه در حوزه هنری افتتاح شد.

در افتتاحیه این نمایشگاه که متشکل از ۵۴ فریم عکس در اندازه‌های مختلف است، اصغر بختیاری، احسان رجبی، مرتضی شعبانی، سیدمحمد جعفری و محمدحسین قدمی که عکس‌هایشان در اندازه‌های مختلفی روی دیوار رفته است، حضور داشتند و با شور و هیجان در حال بیان خاطرات با یکدیگر بودند و گاهی با هم از دیدن یکی از تصاویر افسوس می‌خوردند و گاهی نیز با هم لبخند می‌زدند.

«سفرِ آخر» نمایشگاه عکس‌هایی از این عکاسان است که از آغاز تشکیل گروه «روایت فتح» به همراه شهید مرتضی آوینی بوده و در کنار او و گروهش، عکاسی کرده‌اند. نمایشگاه با استفاده از روایت، به بخش‌های مختلف تقسیم شده است که داستان سفر آخر گروه به مناطق جنگی جنوب در فروردین ۱۳۷۲ از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاه به حساب می‌آید.

نمایشگاه «سفر آخر» از دوشنبه ۳ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در گالری «شماره یک خانه عکاسان ایران» واقع در حوزه هنری انقلاب اسلامی، خیابان سمیه تقاطع خیابان حافظ، میزبان علاقه‌مندان است.

برگزاری هفته گرافیک و رفع برخی ابهامات درباره انجمن طراحان گرافیک

در هفته‌ای که گذشت، نشست خبری هفته گرافیک ۱۴۰۳ با حضور بهرام کلهرنیا رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، محمدرضا خاکساری دبیر این دوره هفته گرافیک، سعید باباوند نایب رییس هیأت مدیره و نواب قزلباش خزانه‌دار انجمن، عصر دوشنبه سوم اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار و جزییات برگزاری این هفته تشریح شد.

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به عنوان مرجع برگزارکننده رویدادهای مهم و اثرگذار در حوزه گرافیک ایران همگام با جامعه بین‌المللی گرافیک با محوریت سازمان جهانی ico-D هر ساله اقدام به برگزاری هفته گرافیک می‌کند. هفته گرافیک از ۷ الی ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد. مراسم گشایش این رویداد سالانه جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۷ در تالار شهناز خانه هنرمندان با حضور پیشکسوتان و فعالان حوزه طراحی گرافیک ایران برگزار و بزرگداشت کامران کاتوزیان طراح برجسته و پیشرو در عرصه طراحی گرافیک در ایران نیز به عنوان بخش ویژه‌ای از این رویداد در نظر گرفته شده است.

از سایر برنامه‌های این هفته می‌توان به نمایشگاهی از آثار کامران کاتوزیان و نمایشگاه «در جستجوی نسل نو» اشاره کرد که در روز آغازین این هفته در نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران افتتاح خواهد شد. تعداد افراد شرکت‌کننده در نمایشگاه «در جستجوی نسل نو» ۴۲ نفر است که از این تعداد، ۹۸ اثر دریافت شده و مورد بررسی ساعد مشکی، تهمتن امینیان و بهراد جوانبخت قرار گرفته است و به این ترتیب آثار نمایشگاه انتخاب شدند.

همچنین، در روزهای پایانی هفته گرافیک نیز ۲ نشست با عنوان «رو در رو» با ۲ موضوع بسته بندی و دیزاین در نظر گرفته شده است که روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

در این نشست خبری، بهرام کلهرنیا رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک درباره برخی حواشی پیش آمده در مورد برگزار نشدن مجمع عمومی این انجمن و مشکلاتی که موزه گرافیک با آن دست و پنجه نرم می‌کرد توضیحاتی به خبرنگار مهر ارایه کرد. وی درباره موزه گرافیک و مشکلاتی که این موزه با سازمان زیباسازی تهران داشت، گفت: من همیشه دوست دارم به جای مشکلات درباره پیروزی‌ها و دستاوردها صحبت کنم، به همین دلیل از سازمان زیباسازی تهران به دلیل در اختیار گذاشتن ساختمانی تاریخی در باغ اناری (پارک پلیس کنونی) بسیار تشکر می‌کنم. در واقع مشکلی که شما از آن صحبت می‌کنید، مشکل نبوده و به اعتقاد من، بدفهمی وجود داشته است و تصور بر این بوده که آن فضا کارکردهایی چون کافی شاپ و رستوران دارد که این موضوع در مذاکراتی با این سازمان، رفع و حل شد. موزه گرافیک پابرجایی خود را همچنان دارد و ما سنگربان یک موضوع فرهنگی هستیم و وظیفه داریم برای بهبود شرایط تلاش کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره حاشیه‌های هیأت مدیره قبلی و لغو جلسه مجمع عمومی انجمن گرافیک توضیح داد: ما هم مثل هر تشکل دیگری ممکن است از خود و جایگاه‌مان دریافت بد داشته باشیم. انجمن طراحان گرافیک انجمن بسیار پویایی است و در دوره‌های قبل از اتفاقات و ناخشنودی‌های اتمسفر جهان و روزگار اثر پذیرفتیم و گاهی اوقات مخاطراتی برای ما به وجود آمد. همچنان که ممکن است حضور من نیز به سبب بدفهمی‌های من، مشکلاتی را سبب شود. مشکلات در حال حاضر حل شده است. وزارت کار، ارگانی که ما از آن مجوز گرفتیم، در برابر سرنوشت صنفی ما خوب عمل نکرد و ما مدت زیادی انرژی گذاشتیم تا خودمان را بازتعریف کنیم و مجبور شدیم برای اینکه یک حساب بانکی داشته باشیم روزهای پرشماری را وقت صرف کنیم. نظام اداری پیر و خسته است و ما نیز به دوستان در ارگان‌ها خرده نمی‌گیریم، ما می‌خواهیم ترقی‌خواه و خیرخواه باشیم و از خوبی و پیشتازی بگوییم.

راه‌اندازی وب سایت پاویون ایران در ونیز

در حالی که شصتمین بینال هنر ونیز آغاز به کار کرد، هنوز غرفه ایران در شصتمین بیینال هنر ونیز راه‌اندازی نشده است، سایت پاویون جمهوری اسلامی ایران در شصتمین بینال هنر ونیز راه‌اندازی شد تا اطلاعاتی هر روز در سایت قرار داده می‌شود، قاب دسترس باشد. در این سایت، هنرمندان حاضر در غرفه (پاویون) کشورمان به همراه آثارشان معرفی شده‌اند. همچنین گزارش تصویری از مناطق بازدیدشده توسط تیم ایرانی حاضر در دوسالانه ونیز هم در آن قابل مشاهده است.

پس از افتتاح پاویون رسمی کشورمان در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴، اطلاعات و عکس‌های تکمیلی روی این سایت قرار خواهد گرفت.

هنرمندان یهودی غرفه رژیم صهیونیستی در بینال هنر ونیز را نگشودند

متصدیان غرفه رژیم صهیونیستی نیز به کشتار مردم غزه معترض هستند و با امتناع از آغاز به کار غرفه اسراییل می‌گویند؛ هنر می‌تواند صبر کند اما زنان، کودکان و افرادی که در جهنم زندگی می‌کنند، نمی‌توانند.

هنرمندان و متصدیان غرفه اسراییل در دوسالانه ونیز اعلام کرده اند فعالیت این غرفه زمانی آغاز می‌شود که «توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها حاصل شود». آن‌ها در روز پیش‌نمایش افتتاحیه بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین گردهمایی جهانی دنیای هنر اعلام کردند از مردم غزه حمایت می‌کنند.

تابلویی که جلوی غرفه اسراییل در باغ عمومی ونیز که از مکان‌های اصلی برگزاری بینال است نصب شده، نیز نشان دهنده تصمیم تیم اسراییل است. خود غرفه نیز توسط سه پرسنل نظامی ایتالیایی مسلح محافظت می‌شود.

آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه

نمایشگاه آثار مکرمه قنبری با عنوان «قصه‌های دری‌کنده» در گالری سهراب، نمایشگاه آثار بهنام کامرانی با عنوان «امروزِ دیروز» در گالری آرتیبیشن، نمایشگاه گروهی «+۲۵ نقاشی و ۳ مجسمه» و نمایشگاه انفرادی آنیتا هاشمی مقدم در طبقه اول و دوم گالری سو، نمایشگاه انفرادی احسان صالحی فرد با عنوان «لیک» در گالری شکوه، از جمله نمایشگاه‌هایی است که عصر روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه افتتاح می‌شوند.

کد خبر 6087400

دیگر خبرها

  • تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی
  • نهضت هنر انقلاب در خوزستان شعله‌ورتر از گذشته‌ شد‌
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در استان فارس معرفی شود
  • «سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان