عاملی: انقلاب اسلامی یک مسیر تمدنی جدید و در تضاد با سلطه جهانی است
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۳۵۲۳۸
به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقل از دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران مراسم تودیع و معارفه ریاست دانشکده مطالعات جهان در روز دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ با حضور هیات رییسه دانشگاه تهران، وزیر امور خارجه، برخی رؤسای دانشکدهها و پردیسها و اعضای هیات علمی و همکاران دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، با رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی در تالار حنانه این دانشکده برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سعیدرضا عاملی موسس دانشکده مطالعات جهان، سخنرانی خود را با شکرگزاری از درگاه الهی برای توفیق خدمت در دانشکدهای نوپا با ۴۰ عضو هیات علمی و ۱۳ رشته کارشناسیارشد و ۵ رشته دکتری و گامهای بلند آن در این مسیر، و انجام خدمات پایدار در این دنیا و در آخرت آغاز کرد.
وی با تاکید بر اینکه توفیقات دانشکده مدیون همکاری همه اعضا هیات علمی و کارکنان و همچنین حمایتهای هیات رییسه دانشگاه سخنرانی خود را در چهار محور آغاز کرد: تکریم جایگاه دانشگاه و معلم، اهمیت دانشکده مطالعات جهان و رشتههای آن و نقش آن در ایجاد تحول در کشور و در جهان، و دو مساله مهم جهانی (سلطه جهانی و محیطزیست).
وی با تاکید بر اینکه اساتیدی که جذب دانشکده مطالعات جهان شدند، همگی افراد بزرگی هستند، گفت: توفیقات حاصله مربوط به مجموعه دانشکده مطالعات جهان و دانشگاه تهران است.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران یک مسیر تمدنی جدید را ایجاد کرده و علیرغم همه مشکلاتی که با آن مواجه است و به همه آنها اذعان داریم، یک مسیر معکوس سلطه جهانی را طی میکند و مسیری را باز کرده برای اینکه یک عده بتوانند نفس بکشند.
عاملی در معرفی جایگاه علمی و دانشگاهی دانشگاه تهران گفت: نام دانشگاه در ایران با نام دانشگاه تهران شکل گرفته است و این دانشگاه نماد آموزش عالی کشور محسوب میشود و هر حرکتی در آن در کل کشور پرتوافکن است و بازتاب جهانی دارد.
این استاد علوم ارتباطات، دانشگاه را مکانی زیبا برای زیستن خواند و هیچ شغلی را برتر از معلمی ندانست و به تعبیر حضرت امام (ره) اشاره کرد که شغل معلمی را شغل انبیا نامیدند و افزود: حیات دانشگاه به اخوت وابسته است و فضای صمیمی باید در دانشگاه حفظ شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین، از تعبیر مقام معظم رهبری در دیدار اعضا هیات علمی دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۸ یاد کرد که دانشگاه تهران را دانشگاه ایران خطاب فرمودند.
عاملی در نقل نکات سخنرانی مقام معظم رهبری در این دیدار به تاکید ایشان بر مسئولیت در قبال کشور و در قبال جهان پرداخت و نقل کرد که حکیم انقلاب در این دیدار فرمودند: «اگر بتوانیم کاری برای ایران بکنیم و نکنیم، گناه کردهایم. اگر گرسنه و نیازمندی در سطح جهان وجود داشته باشد و ما بتوانیم کاری برای آنها انجام دهیم و نکنیم، گناه کردهایم.»
وی با یاد از این فرازها، به مسوولیت افراد در دانشکده مطالعات جهان پرداخت که در قبال ایران و جهان، و روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور و کمک به وزارت امور خارجه مسوول هستند.
موسس دانشکده مطالعات جهان، این دانشکده را دانشکدهای خطاب کرد که در آن به مطالعات کشوری پرداخته میشود و مواردی را پوشش میدهد که در مطالعات منطقهای نمیتوان بدان دستیافت و افزود: نشناختن کشورها سبب میشود که در روابط امور خارجه و روابط بین فرهنگی دچار خطا شویم.
همچنین عاملی با اشاره به یکی دیگر از بیانات مقام معظم رهبری که دانشگاه باید سیاسی باشد، نه حزبی. در تبیین این بیانات افزود: «سیاسیبودن بهمعنای مسئولیتپذیری است و از حزبگرایی در دانشگاه باید پرهیز کرد.» در واقع ورود جریانات حزبی و گرایشات سیاسی به دانشگاه موجب شکل گیری اختلافات نهادینه و چند دستگی در محیط علمی می شود که سم خطرناک و مهلکی است و دانشگاه نیازمند آرامش برای تدبیر علمی و تخصصی امور کشور است.
وی در تبیین فرازهای مقام معظم رهبری در هفته پیشین درباره تحول که فرمودند: «امام را باید امام تحول نامید.» تحول را، هم از جنس نوآوری خواند، هم از جنس راه برونرفت از مشکلات، و هم گرهگشاییهای بزرگ و افزود: تغییر تحول هست ولی هر تغییری را نمیتوان تحول خواند. تحول باید پهنهای از تغییر را ایجاد کند و البته تفاوت اساسی بین بدعت و تحول وجود دارد. تحول باید در جهت حقیقتی باشد که خداوند بر جهان هستی حاکم کرده است.
عاملی ادامه داد: دانشکده مطالعات جهان با هدف ایجاد چنین تحولی در ایران، و در منطقه و در جهان تأسیس شده است و این دانشکده با تجارب و دانشهای چندوجهی موجود در آن، برخواسته از نیاز زمان بوده و سرمایه عظیمی برای دانشگاه و کشور محسوب میشود.
این استاد گروه مطالعات آمریکا، ضمن اشاره به ظرفیتهای دانشکده مطالعات جهان با همکاری سایر گروه، دانشکده و دانشگاههای کشور برای حل مسائل و مشکلات کلان بینالمللی به دو مسئلة مهم جهانی اشاره داشت و ابراز امیدواری کرد که این مسائل مهم در دانشکده مطالعات جهان تبدیل به رشته شود تا با عمق بیشتر به ابعاد مختلف آن پرداخته شود.
عاملی با اشاره به اینکه مسئله اول سلطه جهانی است و سلطه جهانی به عنوان یکی از گرههای جهانی است و ضمن تأکید بر ابعاد شکننده نظام سلطه جهانی با محوریت آمریکا، گفت: نظام سلطه همهساز و کارهای تعامل و همکاری های جهانی را به بن بست می کشاند.
وی گفت: بعنوان مثال برجام بزرگترین مذاکره بینالمللی قرن یا به تعبیری بزرگترین مذاکره بینالملل در تاریخ دیپلماسی بود به دلیل وجود و حقنه های نظام سلطه با شکست مواجه شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نظام سلطه، مشکل و یک ظلم بزرگ جهانی است. ما این نظام سلطه را مفروض گرفتهایم در حالی که مسئله است و باید بهدنبال برونرفت در سیاست خارجه کشور از سطح جهانی بود.
عاملی انقلاب اسلامی ایران را مسیر تمدنی جدید و بزرگی خواند که در مسیر معکوس جهانی و سلطه جهانی در حال رشد است و گفت: آمریکاییان، بهخصوص در دو دهة گذشته، برای نظام ایجاد کردن برای سلطه نهادسازی کردهاند.
وی تأکید کرد: که دانش چند رشتهای مطالعات جهان باید راه حلهایی برای پایان بخشیدن به نظام سلطه و یا باز تعریف سیاست خارجی فراسلطهای داشته باشد.
عاملی مسئله جهانی دومی که مطرح کرد مسئلة محیطزیست بود و ضمن انتقاد از تخریب محیطزیست در سطح جهانی، آن را زادة دکترین تسلط بر محیط زیست، بهجای تعامل و فهم و حفظ آن دانست که حاکم بر جهان شده است.
وی به کتاب الگور درباره دکترین کلینتون با عنوان The earth in Balance اشاره کرد که الگور میگوید: هر جایی در جهان که تخریب محیطزیست صورت پذیرد، تخریب محیطزیست آمریکاست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر نقش سلطة آمریکاییان حتی بر مسائل محیطزیستی اشاره داشت و افزود: هر تخریبی در هر نقطهای از جهان بنا بر قانون سرایت سایر نقاط را تحتالشعاع خود قرار میدهد و اینجاست که پیوند محیط زیست و سیاست شکل می گیرد و مسائل جغرافیا سیاسی باز تعریف می شود.
وی با اشاره به اینکه۷۵۰ آیة قرآن در مورد طبیعت است، ادامه داد: برای فهم پدیدههای جدید و حفظ محیطزیست باید به سرمایههای دینی خود توجه کنیم.
عاملی به آیة ۴۴ سوره مبارکه عنکبوت «خَلَقَ اللَّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً لِلْمُؤْمِنِینَ (خداوند آسمانها و زمین را به حقّ آفرید، همانا در این آفرینش، برای اهل ایمان نشانة قطعی است)» اشاره کرد.
مؤسس دانشکده مطالعات جهان ضمن اشاره به اینکه در توسعة پایدار به طبیعت نیز توجه شده است، ولی این نگاه برای نگاه مسئولانه و حق محورانه به محیط زیست کافی نیست، گفت: نگاه اسلام به محیط زیست یک نگاه مبتنی بر مسئولیت اجتماعی است که آثار این نگاه تامین سلامت جسمی و معنوی برای انسان و طبیعت است.
وی با تأکید بر اینکه در تفکر دینی به قوانین حاکم بر طبیعت که محصول مقررات تکوینی و تشریعی الهی است توجه شده است، گفت: نگاه ما به توسعه پیشرفت یک نگاه جاودانه است. نگاه جاودانه مسئولیت فرد را نسبت انسان و طبیعت با رویکرد پاسخگوئی و ماندگار و پایدار در دنیا و آخرت دنبال می کند.
خاتمهبخش سخنان عاملی درخواست وی از رئیس دانشگاه تهران برای تبدیل دانشکده مطالعات جهان به پردیس بینالمللی دانشگاه تهران بود.
همچنین، از زحمات محمد مرندی رییس پیشین دانشکده مطالعات جهان و از زحمات جواد رکابیشعرباف در پیشرفت امور دانشکده تشکر و تاکید کرد که مطمئنا دکتر سمیعی ریاست جدید دانشکده که از دانش بین رشتهای و تجربه بینالمللی و تعهد بالا نسبت به علم و دانشگاه برخوردار هستند به مراتب موفق تر از اینجانب خواهند بود و من هم در کنار ایشان و اعضا هیات علمی دانشکده خواهم بود.
حرکت آغاز شده با کمک اساتید شتاب بیشتری خواهد یافت
محمد سمیعی، رئیس جدید دانشکده مطالعات جهان، این گردهمایی با رعایت فاصلة اجتماعی و نکات بهداشتی را پس از چهار ماه از زمان شیوع ویروس کرونا فرصتی مغتنم خواند.
وی با اشاره با آیات قرآن سلامت نفس را بزرگترین داشته انسان برای دنیا و آخرت خواند که وجود آن در سعیدرضا عاملی دیگران را تحت تأثیر قرار میدهد.
سمیعی گفت: ریاست دانشکده مطالعات جهان را بهشرط آن پذیرفته است که دکتر عاملی همچنان در دانشکده کمک کنند.
وی درباره برنامههای پیشرو به بیان دو جهتگیری و مکمل فعالیتهای دانشکده پرداخت و گفت: یکی آنکه با حفظ گفتمان علمی و دانشگاهی بتوانیم مسیری عمیق و کارآمد برای کشور باز کنیم و خود را از دامهای عوامگرایی، حزبگرایی و جناحگرایی برهانیم و گفتمانمان عمیق، خنثی و به نحوی باشد که همگان آن را بشنوند.
رییس دانشکده مطالعات جهان ادامه داد: دوم اینکه، برای مردم و اقشار مختلف جامعه از جمله تجار و صنعتگران، بستههایی برای تعامل با جهان و کشورشناسی فراهم آوریم.
سمیعی در پایان با تأکید بر تکمیل اقدامات سعیدرضا عاملی در دانشکده مطالعات جهان، ابراز امیدواری کرد: حرکتی که او در دانشکده مطالعات جهان آغاز کرد با کمک اساتید این حوزه شتاب بیشتری بگیرد.
عاملی از جمله شخصیتهایی هستند که به آنچه آموختهاند عمل میکنند
مهدی سنایی دانشیار روابط بینالملل دانشگاه تهران نیز در این مراسم با اشاره به تاریخچه گروه روسیه در دانشکده مطالعات جهان گفت: اواخر سال ۱۳۸۳ ایده تشکیل گروه مطالعات روسیه مطرح شد و به همین منظور از دکتر عاملی دعوت به عمل آمد.
وی افزود: گروه مطالعات روسیه بعد از گروه مطالعات آمریکا دومین گروهی بود که فعالیت خود را شروع کرد و دانشجو پذیرفت.
سنایی با اشاره به برنامهریزی دکتر عاملی در دانشکده مطالعات جهان ادامه داد: ایدههایی که توسط دکتر عاملی مطرح میشد، همگی باور داشتیم که همگی با توجه به نیاز کشور و پاسخگوی ضرورتی است که در کشور وجود دارد.
وی افزود: حُسن خُلق، بردباری، جهانبینی وسیع و پیگیریهای دکتر عاملی برای پیشرفت دانشکده مطالعات جهان بسیار تأثیرگذار بوده است.
وی ضمن آرزوی توفیق برای دکتر عاملی در ادامه خدمت خود در دانشکده مطالعات جهان گفت: دکتر سمیعی نیز به فضل و دانش شهرت دارند و انتصاب وی هم انتخاب بسیار شایسته است.
سفیر پیشین ایران در کشور روسیه با اشاره به کتاب «النحو الوافی» تصریح کرد: گفت: این کتاب درمورد علم «نحو» است و میتوان گفت از هر هزار نفر دانشجوی ادبیات عرب این کتاب را به این دلیل که کتاب فرعی و عمیقی است مطالعه نمیکند، اما دکتر سمیعی به دنبال فردی برای مباحثه درمورد این کتاب بود.
وی در پایان سخنان خود افزود: سمیعی حوزه دانشگاهی و علوم جدید را با همین عمق و روحیه وقت گذاشتن در راه علم گذراندند و و حتماً این روحیه در ادامه فعالیتهای وی در دانشکده مطالعات مؤثر است.
در ادامه این مراسم حجتالله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: عاملی یک روحانی به معنای واقعی اصیل و سنتی و در عین حال دارای فکر و اندیشه مدرن و به روز است.
وی با تأکید بر اینکه دانشکده مطالعات جهان برای کشور بسیار ارزشمند است، خاطرنشان کرد: نماد این اندیشه مدرن دکتر عاملی تشکیل دانشکده مطالعات جهان است که ذخیره باقیات و صالحات ایشان است.
ایوبی گفت: عاملی با اخلاق، با ادب و در عین حال با اختیار مدیریت میکنند و این روش اوج موفقیت یک مدیر است که باعث میشود کارکنان با علاقه کار کنند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در پایان از سمیعی به عنوان شخصیتی با سواد، فرهیخته و برجسته در دانشکده مطالعات جهان یاد کرد و ابراز امیدواری کرد: با ادامه راهی که در دانشکده مطالعات جهان آغاز شده در آینده شاهد ارتقاء بیشتر آن باشیم.
در این مراسم ناهید پور رستمی معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده مطالعات جهان با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۷ توفیق همکاری با عاملی را دارم، گفت: از همان ابتدا متوجه دیدگاههای خاص ایشان برای تعالی دانشگاه و تثبیت نگاه مردم و کشور عزیزمان شدم.
وی با تأکید بر اینکه همگی در دانشکده مطالعات جهان شاهد تلاش بیوقفه عاملی بودهایم، گفت: باید تلاش مستمر و مداوم برای حرکت و ماندن در این مسیر داشته باشیم.
مسیری که از زمان تأسیس مرکز مطالعات آمریکا و دانشکدۀ مطالعات جهان آغاز شده است هنوز نیاز به کار، تثبیت و گسترش دارد.
وی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات عاملی، گفت: برای دکتر سمیعی در این مسئولیت خطیر و تحکیم این شجره طیبه و استفاده بیشتر جامعه از ثمرات دانشکده مطالعات جهان آرزوی موفقیت دارم.
در ادامه این مراسم محمدرضا سعیدآبادی دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، سخنان خود را با شعری از خسرو امینی «به نام خداوند لوح و قلم، حقیقتنگار وجود و عدم، خدایی که دانندۀ رازهاست، نخستین سرآغاز آغازهاست» و همچنین با بخشی از دعای جوشن کبیر «یا من له العزه و الجمال، یا من له القدره و الکمال، یا من له الملک و الجلال، یا من هو کبیر المتعال» آغاز کرد.
وی با اشاره به اینکه ساختمان تکطبقه کوچک مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران، امروز تبدیل به دانشکدهای با شکوه شده است، گفت: خیلی واضح است که عاملی دانشکده را با نیت خیر و در سایه توجهات اهلبیت(ع) و با سهگانه زیبایی، دانایی و نیکویی تشکیل داد.
دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: عاملی دارای شخصیتی با یکپارچگی روانشناختی و سازگاری اجتماعی است و همچنین دارای شناخت واقعگرایانه و جغرافیای فکری وسیع است.
همچنین سعیدآبادی ضمن تبریک به سمیعی گفت: سابقه وی در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نشاندهنده این است که مدیر کلیشهای نیست و همه همکاران دانشکده مطالعات جهان در این مسیر بزرگ و سترگ همراه وی خواهیم بود.
در ادامه نیز شاهو صبار، استادیار گروه مطالعات ایران، که از شاگردان عاملی بوده است، گفت: او برای تکتک دانشجویان وقت میگذاشت و بزرگترین درس خود را درس اخلاق خواند.
منبع: ایرنا
کلیدواژه: دانشگاه تهران سید سعیدرضا عاملی دانشگاه تهران سید سعیدرضا عاملی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشکده مطالعات جهان مطالعات جهان مقام معظم رهبری مطالعات آمریکا گروه مطالعات سلطه جهانی دکتر سمیعی دکتر عاملی بین المللی محیط زیست هیات علمی نظام سلطه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۵۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
اولین شرط انتظار؛ معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار کسی مینشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسی را نشناسد و بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان (عج) هم چنین است. کسانی که آن حضرت را نمیشناسند مانند کفار و یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمیکشند اما کسانی که او را میشناسند و ارزش او را میشناسند و مقام او را میدانند منتظر او میمانند.
کسانی که امام زمان را نمیشناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفتهاند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است».
بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان است و طبیعی است که هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان بیشتر باشد انسان ارزش او را بیشتر درک خواهد کرد و به عظمت او بیشتر پی خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالی که افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت هرگز احساس تشنگی و عطش نسبت به وجود مقدس آن حضرت نخواهند داشت و بدین جهت از زمره منتظران بیرون هستند.
البته شناخت امام زمان دو گونه است. گونه اول شناخت تاریخی وجود آن حضرت است مانند اینکه امام دوازدهم است و تاریخ ولادتش در چه سالی است و مانند آن. اما گونه دیگر شناخت امام زمان(ع)، شناخت مقام نورانیت آن حضرت است که این شناخت کار هر کسی نیست و ظرفیت و لیاقت زیادی میخواهد. و در حقیقت اصحاب خاص امام زمان(ع) کسانی هستند که آن حضرت را به مقام نورانیت شناختهاند برای آگاهی از مقام عظیم امامت رجوع به زیارت جامعه کبیره و تأمل در معانی عمیق و عجیب آن توصیه می شود. همچنین خواندن کتب معتبری که در مورد امام زمان(ع) نوشته شده است میتواند انسان را تا حدی به مقام و عظمت امام زمان(ع) آشنا سازد.
در عصر غیبت امام عصر(عج) هم طبق سفارش آن حضرت باید به مجتهد عادل جامع الشرایط که حافظ دین خداست و امور را نظام می بخشد رجوع کرد که تبعیت از چنین فردی تبعیت از امام عصر(عج) شمرده میشود. چنانکه امام عصر(عج) در یکی از توقیعات خود می فرماید: «و اما در رویدادهایی که پیش میآید، به راویان حدیث مراجعه کنید، زیرا آنها حجت بر شما هستند و من حجت خدا بر ایشان».
آن جا که رهبر معصوم وجود دارد و رهبریِ مصون از خطا و لغزش منحصر به امام است؛ از این رو پیروی کردن از مدعیان رهبری در برابر رهبری معصوم، برخلاف عقل و منطق است؛ زیرا با وجود رهبر معصوم، پیروی از رهبران غیر معصوم، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
حجتالاسلام علی الوندی، کارشناس مهدویت و پژوهشگر مؤسسه کلامی احیا در همدان اظهار کرد: نشانههایی در خصوص ایام قیام و ظهور در روایات بیان شده است، تطبیق دادن جنگ اسرائیل و غزه با روایات پیش از ظهور کار درستی نیست، چرا که ممکن است تا سالهای سال هم ظهور رخ ندهد و آن زمان ممکن است که جامعه نسبت به قضیه ظهور دلسرد شود، لذا باید بدانیم که ظهور باید مراحل خود را طی کند.
همانطور که مطابق با گفته رهبر انقلاب نزدیک بودن ظهور، نزدیک بودن زمانی نیست بلکه معنوی میباشد، یعنی اگر جامعه جهانی از لحاظ معنوی به آمادگی برسد، ظهور اتفاق میافتد.
پیرامون یک سری تطبیقات و گره زدن نشانهها به یکدیگر باید دقت کنید که علائم حتمی ظهور حضرت قائم(عج) ۵ علامت است نه بیشتر نه کمتر و سایر نشانهها و علامتها اگر اعتبار داشته باشند، نهایتاً علائم غیر حتمی میشوند لذا در این زمینه دقت داشته باشیم که خیل علائمی که برای ظهور بیان میشود و برخی نادانسته یا دانسته به آن دامن میزنند، علائم غیر حتمی است، ثانیاً تطبیقش بسیار کار دشوار و محتاطانهای است و به راحتی نمیشود هر پدیدهای را به روایاتی هر چند صحیح تطبیق داد که متأسفانه در عموم مذهبیها و عموم سرورانی که مطالعات تخصصی و دقیق در مباحث مهدویت ندارند، این موضوع به وفور به چشم میخورد.
بر اساس دکترین انقلاب و اندیشههای امام(ره) و مقام معظم رهبری، هدف انقلاب مهیاسازی مقدمات ظهور امام زمان(عج) است، لذا حتی اگر ناخواسته توجه مردم فلسطین به مهدویت هم نباشد، این دلگرمی مردم فلسطین به انقلاب اسلامی آنها را به سمت قضیه مهدویت هدایت میکند چرا که خمیر مایه و غایت انقلاب اسلامی، جریان مهدویت است.
اینجاست که جریانات فلسطین با مهدویت و ظهور و قیام حضرت حجت(عج) گره میخورد و این انقلاب اسلامی است که نقش گره را ایفا میکند. از آنجایی که اسرائیل دشمنی است که از نگرش و بینش صحیح نسبت به مباحث معرفتی و دین حق به دور است طبیعتاً نابودی آن زمینهسازی قوی برای ظهور خواهد بود. البته علاوه بر روایات همچنان که گفته شده در ابتدای سوره اسراء وعده نابودی یهودیان در آستانه ظهور و یا همراه با ظهور مهدی موعود داده شده است.
متأسفانه ما هنوز در بدیهیات گفتمانسازی جهانی مهدویت ماندهایم که یک هدف جهانی هم است، اولین وظیفه فضای نخبگانی ما این است، در شرایط ناآرامی جهانی و بریدن ملتها از نظام لیبرال، مهدویت را به گونهای در جهان ترویج دهند که جهانیان بدانند ما یک حضرت مهدی(عج) داریم، یعنی اولین گام برای پیشبرد قضیه مهدویت، شناساندن حضرت به مردم جهان است که اصلا بفهمند حضرت مهدی(عج) هست، او چه کسی است و چه شاخصههایی دارد؟ و بدانند ما در عصر غیبت قرار داریم و باید خودمان را برای ظهور آماده کنیم.
متأسفانه ما نتوانستیم پایهایترین مباحث مهدویت را در ذهن مردم جهان تثبیت کنیم، یعنی ابتدا باید گفتمانسازی وجود حضرت را در ذهن جهانیان تبیین کنیم، تا وقتی مردمان جهان اسم آن حضرت را میشنوند سؤال در ذهن آنها ایجاد شود که اصلاً حضرت مهدی کیست.
بر طبق آیات موجود در قرآن، تعبیری وجود دارد که میگوید دشمنان اسلام میخواهند نور دینی که خداوند روشن کرده است را خاموش کنند، اما اراده خدا بر این است که این نور به اتمام برسد، ولی دشمنان ممکن است که ازین قضیه خشنود نشوند و بخواهند سدسازی کنند؛ «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»(صف، آیه۸)؛ آنان تصمیم دارند که نور خدا را با دهانهای خود خاموش کنند، در حالی که خداوند کامل کننده نور خویش است، هرچند کافران ناخشنود باشند.
این آیه شریفه نشان میدهد که قبل از ظهور نوری وجود خواهد داشت که خداوند اراده کرده تا به نقطه تاریخی خودش برسد لذا این تعبیر بدان معنا نیست که آن جورها باید به سر حد نهایی خود برسند تا ظهور اتفاق بیفتد، درست است که ممکن است ظلم و فساد در جهان گسترش یابد، اما در کنار گسترش ظلم و فساد، نوری وجود دارد که در دالان تاریخ توأم با ظلم، رو به صعود خواهد بود. به همین سبب قبل از ظهور صلاح و خیر به نقطه صفردرصدی نخواهد رسید بلکه با تفکیک دو جبهه حق و باطل، جبهه نورانیت نیز پیوسته شدت خواهد یافت.
انقلاب اسلامی در نقطهای ظهور کرد که نظریهپردازان غربی به این نتیجه رسیده بودند که دین دیگر کارایی خود را از دست داده است و بشر نمیتواند با دین به سعادت خود برسد، اما انقلاب اسلامی این نگاه را به طور کلی عوض کرد و به مردم جهان ثابت کرد که نگاه اشتباهی به آنها القا شده است.
انقلاب اسلامی همان نوری است که در در اوج ناامیدی مردم دنیا به ظهور رسید و آن دینگرایی خالی از تحریف حول محور جمهوری اسلامی به جهان تزریق شد، ناگفته نماند مقاومتها و بیداریهایی که برای مقابله با ظلم و جور به وجود میآیند، تحت تأثیر آن نوری (انقلاب اسلامی) که در وسط قرار گرفته به وجود آمدهاند و اگر نبود این تکیهگاه معرفتی و معنوی و مقاومت پویا و زنده در میدان، مقاومتی در سطح کلان در مقابله با نظام سلطه غرب شکل نمیگرفت.
لذا مهمترین وظیفهای که میتوان برای عموم مردم بیان داشت اولاً آشنایی کامل با گفتمان انقلاب اسلامی و ثانیاً صدور انقلاب اسلامی به هرکس که در توانشان هست. شاهد این هستیم مقام معظم رهبری برخی کلیدواژهها را مورد استفاده قرار میدهند مثل آتش به اختیار، جنگ روایتها، جهاد تبیین و ...؛ اینها همه ناظر به این موضوع میتواند تعریف خاص داشته باشد و وظیفه خاصی را به دوش رهروان قرار بدهد.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)